• Algebraforståelse blant studentene i brukerkurs i matematikk ved UiT 

      Malyutina, Elena; Søvik, Øistein; Huru, Hilja Lisa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-24)
      Ved Institutt for matematikk og statistikk UiT – Norges arktiske universitet ble Brukerkurset i matematikk høsten 2020 lagt om til et prosjektbasert emne og ny eksamensform med avsluttende muntlig gruppeeksamen. Et av målene for vår studie er å kartlegge ferdigheter og forståelse i algebra i begynnelsen av semesteret og hvordan studentene videre møter de algebraiske aktivitetene i prosjektene. I ...
    • Constructs and methods for identifying patterns of interactions in mathematics classrooms 

      Simensen, Anita Movik; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David Richard; Andersson, Annica (Chapter; Bokkapittel, 2022)
      In this working group, we use data from our investigation of storylines available to minoritised mathematics students. We invite participants to reflect on their own research projects that investigate patterns of interaction. Together we consider the constructs of storylines and other alternatives, the challenges of identifying them, and the insights that become available due to our methodological choices.
    • Gruppelærerdagen – trygghet og kvalitet fra første undervisningstime 

      Huru, Hilja Lisa; Beerepoot, Maarten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-24)
      En stor del av undervisningen i realfagene ved norske universiteter blir utført av stipendiater eller studenter fra tidligere kull. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring og omfang og kvalitet på denne opplæringen kan ...
    • Gruppelærerdagen – undervisningskvalitet fra første time 

      Beerepoot, Maarten; Huru, Hilja Lisa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-04-25)
      Ved norske universiteter er det vanlig at stipendiater eller studenter fra tidligere kull utfører en stor del av undervisningen innen realfagene. Fokus på opplæring av denne gruppen undervisere kan bidra til en positiv effekt på undervisningskvalitet og studentenes læring. Det varierer imidlertid fra institusjon til institusjon om det finnes en slik type opplæring, og omfang og kvalitet på ...
    • Kontinuitet i overgangen fra skole til universitet - Implikasjoner av Fagfornyelsen for MNT-fagene 

      Pedersen, Ida Friestad; Huru, Hilja Lisa; Coucheron, David Andre (Conference object; Konferansebidrag, 2023-03)
      Med LK20 Fagfornyelsen innføres det nye læreplaner i skolen, der antall kompetansemål i de ulike fagene er noe redusert for å gi mer rom til dybdelæring, samt at læreplanene i matematikk og fysikk har et større fokus på utforsking, modellering og bruk av numeriske metoder enn tidligere (Ludvigsen et al., 2015; Utdanningsdirektoratet, 2020, 2021). I dette bidraget presenterer vi hvordan en gruppe ...
    • Mathematics Education Storylines and Cultures in Indigenous and Migrational Contexts 

      Simensen, Anita Movik; Huru, Hilja Lisa; Andersson, Annica; Herbel-Eisenmann, Beth Ann; Wagner, David Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      In November 2022, we organised a conference where researchers, teachers, elders, doctoral students and prospective teachers from “all over the world” were invited to participate in conversations about mathematics education in Indigenous and/or migrational contexts. The conference took place in Alta, Northern Norway. In this area, Sami, Kven and Norwegian peoples live together side by side. This is ...
    • "Minoritised mathematics students are motivated by gratitude": An analysis of storylines in Norwegian public media 

      Ryan, Ulrika; Andersson, Annica; Herbel-Eisenmann, Beth; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2021-09-05)
      As part of a larger participatory research project, we examine storylines about mathematics education and students from minoritised cultures and/or languages in Norwegian news media. We identify some of the positionings construed in this public discourse to consider what kinds of positionings are made available in relationship to education and mathematics education. In particular, we focus on one ...
    • Preservice and inservice teachers’ views on digital tools for diverse learners in mathematics education 

      Meaney, Tamsin Jillian; Huru, Hilja Lisa; Kvivesen, Mona (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Although teachers are expected to use digital tools in their mathematics teaching in many countries, little is known about preservice and inservice teachers’ digital competence, especially in relationship to specific groups of school students. Results from a survey of 394 preservice teachers and 61 inservice teachers, at three Norwegian institutions, provide information on how they considered different ...
    • Seeking a Strength-Based Approach to Assessment in a Multicultural Context: A Participator Approach 

      Simensen, Anita Movik; Johannessen, Ane Marthe; Huru, Hilja Lisa (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023-06)
      In this paper we present our reflections on collaborative tests in mathematics as a strength-based approach to assessment in upper secondary school. Our reflections are based on analysis of studentstudent interactions during collaborative test situations and post-test interviews with the students. The participating students are from a town in Northern Norway and the surrounding areas, where the ...
    • Storylines in public news media about mathematics education and minoritized students 

      Andersson, Annica; Ryan, Ulrika; Herbel-Eisenmann, Beth; Huru, Hilja Lisa; Wagner, David Richard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-07-02)
      Public media both refects and shapes societal perceptions and attitudes. Teachers and others around students in mathematics classrooms have expectations for the students, projected with what appears in these media. We are most concerned about the expectations placed on students who are identifed with minoritized groups—particularly students who are Indigenous or migrated to Norway. We investigate ...